Felszerelés kiválasztása

Sícipők kiválasztása

1.Méret
A rutinnal nem rendelkező, kezdő vásárlók általában itt követnek el hibát, ha nincs megfelelő segítség. Más utcai cipőt és más sícipőt vásárolni.
A sícipő első próbára legyen kényelmes, de BECSATOLT állapotban! Ilyenkor ugyanis a sarok hátrébb csúszik, esetleg a rüszt sem nyomódik kellemetlenül előre.
Csatoljuk be a cipőt, használjunk ki minden egyes állítási lehetőséget: micro állítás, tépőzár, stb. Ha így kényelmesen be tudjuk állítani a cipőt, nem töri a sarkunkat, bokánkat, nem éri el a lábujjunk a cipő orrát (csak sejtjük, hol a vége!), a mérettel nem lesz több problémánk. Ha az ujjunk eléri a cipő elejét, egyrészt feltörheti a körömágyat, fokozódó fájdalmat okozva, másrészt a cipő méretébe be kell kalkulálni a vastag sízoknit is! (kivéve, ha alaposak vagyunk és viszünk a próbához téli zoknit)
Sícipőt –ha lehet - mindig abban a sízokniban próbáljunk, amelyikben síelni fogunk! Egy sícipő próbája minimum negyed óra aktív járkálást jelent az adott cipőben.

2. Boka- és lábtartás, hidegérzet
A cipő tartson, de ne szorítson! Minden embernek más-más formájú lábfeje van, ezt manapság a gyártók mindenféle alakváltoztató bélésanyaggal próbálják kompenzálni.
Mégis előfordul, hogy egy-két helyen feltöri a cipő a lábat (pl. sípcsont), de ennek oka túlnyomórészt a zokni környékén keresendő. Ha valahol begyűrődik, pillanatok alatt fájdalmassá teheti a lábat. Aki úgy gondolja, a lábnak moccanás nélkül kell "belefeszülni" a cipőbe, az hatalmasat téved!
Két helyen mindig mozog a láb: lábujjak, sarok. Az ujjak mozgása azt jelenti, a cipő nem szorít túlságosan, biztosított a megfelelő vérkeringés, nincs kihűlés, zsibbadás. A sarok mozgása az ortopédiai különbségekből ered.
Oldalirányban nem mozoghat, felfelé azonban igen, 10-15 mm-es emelkedés még elfogadható. A lábszárat szorító csatokat úgy kell beállítani, hogy azok maximálisan fogjanak, de ne szorítsák el az egész lábfej vérellátását. A hőszigeteléssel túl sok problémánk nem lehet, ha a méretválasztási szabályokat betartjuk.
A mai bélésanyagok minden elvárásnak megfelelnek, ha nem szorít a cipő és egy megfelelő sízokni van a lábunkon, kemény hidegekben sem fogunk fázni.

Síbotok kiválasztása

Hogyan válasszunk síbotot?

A síbot kiválasztásánál elsősorban a méretre kell ügyelni. A síbot legyen könyökmagasságnyi hosszú, könnyű, festett alumínium-ötvözetből készült, kisméretű műanyag (6-8 cm-es) hótányérokkal, a vége pedig ne legyen hegyes. A bot hossza akkor jó, ha a sípályán derékszögbe hajlik a könyökünk.

A boltban, ahol nem állunk sílécen, úgy válasszunk méretet, hogy a botot nyelével lefelé fordítva, a tányér alatt megmarkolva al- és felkarunk derékszöget zárjon be.
A bot magasságát nagyjából kiszámíthatjuk a testmagasságból is, úgy, hogy a magasságot (cm) megszorozzuk 0,7 -tel. Az így kapott értéket nyugodtan kerekíthetjük felfelé, mert a lécen állva pár cm-rel úgy is magasabbak vagyunk.

Ha túlestél a kiválasztás viszontagságain, kérd meg az eladót, mutassa meg a markolatszíj helyes használatát! A szíj, ha lehet, legyen állítható, és gondolj arra, hogy a kesztyűs kezed is átférjen rajta. Nincs annál kellemetlenebb, amikor a szíj túl nagyra van méretezve, és magától lejön a csuklódról, te leszúrod a botod, és az ott marad, esetleg sérülést okoz.

Botok anyaga:
- Composite: általában carbon és grafit anyagból készül, legkönnyebb anyag, nagyon rugalmas.
- Dúr-alumínium (7075): ilyen anyagból vannak a verseny botok, nagyon könnyűek és rendkívül rugalmas, szinte törhetetlen.
- Alumínium (5083): hagyományos bot anyag, könnyű, de nem olyan rugalmas, nagyobb esésnél elgörbülhet.

Sílécek kiválasztása

Hogyan válasszunk sílécet?

A mai lécek fő jellemzője a ''babapiskóta'' forma. A lécek eleje és vége jelentősen kiszélesedett, ennek következtében egy ív keletkezett a léc csőre és vége között.
A "carving" szó, karcolást jelent, ami onnan ered, hogy ezek a sík piskóta formájukból adódóan élről élre való átdöntésükből kifolyólag meghúzzák a kanyart. Így elmarad a térdet megterhelő forgatás és a mozgás is leegyszerűsödik.

Mit is jelent ez?

1. Helyezzük a sílécet sima talajra.
2. Döntsük a lécet az egyik élére (ezek után – a léc piskóta formája miatt – a léc középső része a talajtól elemelkedik, mivel a léc a csőrén, illetve a végén támaszkodik).
3. „Terheljük meg a lécet”: egyik kezünkkel jó erősen nyomjuk a talajhoz a léc közepét.
4. Ha a másik kezünkkel végighúznánk egy ceruzát az él mellett, akkor egy ívet kapnánk. Ez az ív a sí rádiusza. A síket meghatározó adat a rádiusz. Ez azt jelenti, hogy az adott sí hány méteres sugarú köríven húzna meg egy 360 fokos kanyart. Ez az adat a síken méterben van feltüntetve.

1. Sítudás (kezdő, haladó, profi)
A sítudás mérlegelése általában magától értetődik, mindenki tudja, mire képes. Egy kezdő fiatalnak rövidebb, lágyabb lécre van szüksége, míg egy ''profi''-nak hosszabb, keményebb síre. A sítudás mellett manapság - egy bizonyos tudásszint után - mérlegelnünk kell azt is, hogy nagyjából melyik sítechniká(ka)t favorizáljuk, mivel a gyárak stílus-specifikus modellkínálatot bocsátanak a kereskedelembe.

2. Testmagasság, testsúly

Átlagos testsúly
- Kezdő: testmagasságnál kb. 20-25 cm-rel kisebb sí, közepes rádiusszal, puhább könnyen kezelhető sí
.
- Középhaladó: testmagasságnál kb. 15 cm-rel kisebb sí, közepes rádiusszal, a sí ne legyen nagyon puha, mert itt a tempó már ez kicsit gyorsabb és ez által fontos a sí merevsége.
- Haladó: testmagasságnál kb. 15 cm-rel kisebb sí, a rádiusznál vegyük figyelembe, hogy milyen a stílusunk (sok kis kanyarral sízünk, vagy inkább a tempót szeretjük és kevesebbet kanyarodni) és ennek megfelelően válasszunk lécet. A lécek már keményebbek, stabilak nagy sebességnél is.

Nagyobb testsúly
- Kezdő: az előző szempontokat vegyük figyelembe, azzal a különbséggel, hogy a léc keménysége a testsúly növekedésével arányosan nőhet. Ha nagyobb testsúllyal terhelünk egy nagyon puha sít, akkor, az nagyon gyorsan kipuhul, vagy egyszerűen a síző „kitapossa” a sít, és így nem jönnek ki a lécnek a megfelelő tulajdonságai.
- Középhaladó: szintén az előző szempontok, de a léc keménysége nőhet.

Hölgyeknek ajánlott sík

Az összes sít nyugodt szívvel ajánlhatjuk hölgyek részére a sítudásuk alapján. Ennek ellenére a gyártók kidolgoztak egy olyan szériát, ahol a sík úgymond ki vannak „könnyítve”, illetve a lécek designe-a a hölgyeknek szól.
A top kategóriákig (race carving) itt is találhatunk kezdő, középhaladó és haladó sít. A „kikönnyítés” azt jelenti, hogy a lécek súlya könnyebb, de a merevségük (ami a kategóriák fő jellemzője) megmarad.

Partnereink

siofokszallaslogo

sikolcslogo

funyiraslogo

balasruhalogo

 

Elérhetőségeink

Siófok, Zúgó utca 6.

+ 36 20 262 79 85

vianna@vianna.hu

www.vianna.hu

Térkép.

 

irjon-nekunk